Wednesday 10 January 2018

جهان صداي مردم معترض ايران را شنيد



جهان صداي مردم معترض ايران را شنيد 

بقلم: عبد المجيد محمد وكيل دادگستري 



پس از كش و قوس ها و سنگ اندازي طرفهاي ذينفع مشخص؛ بالاخره جلسه اضطراري شوراي امنيت ملل متحد بنا به درخواست آمريكا، روز شنبه 5 ژانويه برگزار شد. دستور كار جلسه؛ بررسي نقض حقوق معترضان و قيام كنندگان در ايران، كه از روز 28 دسامبر 2017 از شهر مشهد آغاز و بفاصله كمي در 120 شهر ديگر ايران گسترش يافت، مشخص شده بود.
در جلسه شورای امنیت؛ خانم نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل به رژیم ایران هشدار داد و گفت جهان برخوردهای این رژیم در ارتباط با تظاهرات ضدحکومتی را زیر نظر دارد. او تأکید کرد که آمریکا با مردم ایران در رقم زدن آینده خود همبستگي دارد. وی در بخشي از سخنان خود گفت: «رژیم ایران اینترنت را قطع کرده و تلاش می‌کند رابطه میان تظاهرکنندگان را قطع کند تا بتواند صدای مردم را خاموش سازد. نبايد اجازه داد كه چنین اتفاقي بيافتد. اعضای سازمان ملل‌متحد نباید به بهانه حفظ حاکمیت؛ مردم را از حقوق پایه‌یی و حقوق‌بشر محروم کنند. مردم ایران در بیش از ۷۹ نقطه در سراسر کشور به‌پاخاسته‌اند. این، نمایش قدرتمندی توسط مردم شجاعي است که جانشان از حکومت سرکوبگر به لب رسیده بنحويکه حاضرند در اعتراض به آن، جانشان را به خطر بیاندازند. دنیا باید شجاعت آنها را تحسین کند. صدای مردم ایران بایستی شنیده شود. رژیم ایران شبه‌نظامیان را با میلیاردها دلار در هر سال حمایت می‌کند؛ این در حالی است که خانواده‌های ایرانی از فقر رنج می‌کشند. حقوق‌بشر هدیه دولتها نیست، بلکه حق لاینفک مردم است. آزادی و شرافت انسانی از صلح و امنیت جدا نیست وقتی که حقوق مردم از آنها سلب ‌شود، حق دارند كه دست به مقاومت بزنند. صلح و امنیت در صورتی به خطر می‌افتد که به خواسته‌های آنها اعتنا نشود...».
نماینده انگلیس نیز گفت: انتظار مي رود که ایران حقوق معترضان را رعایت کند. مردم ایران حق دارند که در چارچوب قانون و به صورت مسالمت آمیز اعتراض کنند. ما در رابطه با ایران درباره موضوعات دیگری همچون اعدام‌ها، آزادی‌ مذهب، برنامه موشکی و اقدامات بی ثبات کننده در منطقه نيز نگرانی داریم.  
نماینده لهستان گفت: دولت لهستان به شدت نگران نقض حقوق بشر در ایران است. امیدواریم که حق اعتراض و آزادی بیان در ایران برقرار باشد.
نماینده هلند تصریح کرد: ما اوضاع کنونی در ایران را به دقت زیر نظر داریم. تظاهرات در ایران به دلایل اقتصادی از مشهد شروع و به شهرهای دیگر گسترش يافت. حق اعتراض صلح آمیز برای همه مردم جهان از جمله ایران محفوظ است. ما شاهد هستیم که ایران محدودیتهایی را در ارتباطات آنلاین (online) و آفلاین (offline) شهروندان خود ایجاد کرده است. دولت هلند نگران اوضاع در ایران است.  
نماينده سوئد نيز تأكيد كرد كه كشورش حامی دموکراسی و حقوق بشر در سراسر جهان است. از نظر ما باید صدای معترضان شنیده شود.
نماينده كویت گفت معتقد است که باید به حقوق معترضان در ايران احترام گذاشته شود.
نماينده ايران در سازمان ملل طبق روش هميشگي و شناخته شده اين رژيم به دفاع از اقدامات سركوبگرانه رژيم متبوعش پرداخت و برغم تصريح و مواضع بسيار روشن نمايندگان كشورهاي عضو شوراي امنيت در دفاع از حقوق معترضان و قيام كنندگان و لزوم رعايت اين حقوق؛ در يك موضع گيري بشدت سخيف و وارونه گفت:
دستان عناصری خارج از ایران در حوادث اخیر آشکار بود؛ تحریک به آشوب شامل مواردی مانند ترغیب مردم به استفاده از کوکتل مولوتوف، تصرف انبار مهمات و قیام مسلحانه شد.  
عبارت «وجود دستان عناصر خارج از ايران» كه در ايران از زمان انقلاب مردم در سالهاي 1978 و 1979 بر عليه ديكتاتوري شاه سابقه دارد، و توسط ساواك و دستگاه سركوب شاه بر عليه مردم بكار برده مي شد، اكنون و پس از 40 سال حاكميت سراپا فساد و سركوب آخوندي، در قيام سراسري مردم به جان آمده از شدت فقر و بيكاري و سركوب ديگر كسي را نمي فريبد. اين ماهيت سركوبگر ولايت فقيه و عناصر فاسد اين حكومت است كه چون كبك سرهاي خود را زير برف فرو برده اند تا واقعيتها را نبينند و صداها و فريادها را نشنوند. اما وجدانهاي بيدار صداي قيام كنندگان در ايران را شنيد و باز هم خواهد شنيد. 

برگزاري اين جلسه يك پيروزي بسيار بزرگ براي قيام كنندگان ايراني و مقاومت ايران است. صداي قيام كنندگان به نحو احسن در سراسر جهان شنيده شد. اجلاس شوراي امنيت برغم كمي و كاستي هايي كه داشت، ثابت كرد كه وجدان بيدار بشريت همچنان با چكش قضاوت عدالتخواهانه بر ميز مي كوبد تا گوشها و چشمهاي بسته بخاطر منافع و مصالح را باز كند. آنها بايد واقعيت ها را ببينند و بشنوند چون انسان را به وجدان بيدار و منصفش ارزيابي مي كنند.
بنا بر اين؛ آنچه بعد از اجلاس اضطراري و در عينحال تاريخي شوراي امنيت ملل متحد و سخنان به حق نمايندگان مدافع حقوق و دموكراسي و شنيدن اعتراض و فرياد مردم به جان آمده باقي مي ماند اين است كه كشورهاي عضو سازمان ملل متحد بايد در كنار مردم و مقاومت ايران قرار بگيرند و از خواسته هاي مردم معترض ايران كه خواهان سرنگوني رژيم مستبد و فاشيستي ولايت فقيه هستند قرار بگيرند. اينچنين سازمان ملل رسالت خود را بخاطر آنچه كه براي آن بنا نهاده شده به درستي انجام خواهد داد.

No comments:

Post a Comment

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟!

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟! بقلم: المحامي عبد المجيد محمد  كاتب حقوقي وخبير في الشؤون الإيرانية  @MajeedAbl نظام الشاه ...