Saturday 20 January 2018

نفت كشي كه غرق شد و ابهامات بسياري كه بي پاسخ مانده است؟!



نفت كشي كه غرق شد و ابهامات بسياري كه بي پاسخ مانده است؟! 

بقلم: عبد المجيد محمد وكيل دادگستري  

تصادم يك كشتي باربري چيني بنام كريستال با يك نفت كش ايراني بنام سانچي در آبهاي ساحلي اطراف بندر شانگهاي چين ظرف ده روز گذشته خبرساز شد و بسياري از رسانه ها، و بطور خاص رسانه هاي ايراني، به آن پرداختند.
بنا بر آنچه در رسانه هاي خبري ايراني منتشر شده خبر اجمالا چنين است:
نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر 6 ژانويه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد. کشتی فله بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می رفت و در بین راه به کشتی نفتکش «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از ایران برخورد کرد. این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و از 32 سرنشین آن شامل 30 نفر ایرانی و 2 تن بنگلادشی خبری نیست. البته يك روز بعد پیکر یکی از خدمه های ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شد، و پس از آن نیز پیکر دو تن دیگر از خدمه ایرانی پیدا شد.
براساس آخرين خبرها و تصاویر و فیلم‌های ارسال شده از شانگهای چين؛ نفت‌کش ايران به صورت کامل غرق شده است. ویدئوهای ارسالی نشان می‌دهد که هیچ سطحی از کشتی روی آب باقی نمانده و تنها دود و آتش از بازمانده نفتكش سانچی قابل مشاهده است  .


مستقل از اخبار؛ تصادم اين دو كشتي ابهامات زيادي را چه براي خانواده ها و بازماندگان قربانيان اين حادثه تأسف آور و چه از نظر فني و كارشناسي، ايجاد كرده است. يك متخصص ايراني كه در امور دريانوردي و كشتيراني تخصص دارد در خصوص اين تصادم و مسايل فني مربوط به آن نكاتي نوشته است كه قابل توجه است. وي در فيسبوك خود نوشته است:
خبر تصادم دو كشتي شاید برای کسانی که از نفتکش و سیستمهای ایمنی آن اطلاعی ندارند باور کردنی باشد اما کسانی که با سیستمهای ایمنی نفتکشها آشنايي دارند، نمی توانند به سادگی از کنار این موضوع بگذرند. اين كارشناس مي افزايد:
1ـ نقطه ای از نفتکش که کشتی چینی با آن برخورد کرده است حداقل ۵۰ تا ۸۰ متر از موتور خانه و خوابگاه نفتکش فاصله دارد.
2ـ سیستمهای ناوبری کشتی ها و رادارهای آنها وجود هر شيئي فلزی ثابت یا متحرک را از فاصله حداقل ۸۰ کیلومتری تشخیص میدهند. بنا بر اين جاي سؤال است كه چگونه ممكن است هیچیک از این دو کشتی غول پیکر وجود دیگری را در يك مسير متوجه نشده اند؟
3ـ همه نفتکشها طوری طراحی و ساخته میشوند که اجازه ورود گاز به موتورخانه و خوابگاه داده نمی شود و به محض اینکه سنسورهای تشخیص گاز وجود گاز را در هوای ورودی تشخیص دهند کلیه دریچه ها و منافذ ورود هوا بسته می شوند. دستگاههای تنفسی به وفور در کشتی وجود دارد.
کشتی نفت كش دارای دو قایق نجات است که در دو طرف آن و در نزدیکترین فاصله به خوابگاه نصب شده اند که بدون نیاز به برق امکان به آب اندازی آنها وجود دارد. این قایقها کاملا نفوذ ناپذیرند و قادر هستند حتي از وسط آتش هم عبور کنند. علاوه بر این دو قایق، تعداد زیادی قایق باد شونده نيز در نقاط مختلف کشتی نصب است که می توان آنها را به آب انداخت و خود را نجات داد.
5ـ دهها جلیقه نجات در جاهاي مختلف کشتی وجود دارند که می توان پوشید و خود را به آب انداخت.
6ـ سرعت کشتی ها به ندرت به ۳۰ کیلومتر در ساعت میرسد، آیا واقعا فرصتی برای تغییر مسیر و اجتناب از اين تصادم نبوده است؟

نتيجه اينكه با در نظر گرفتن نكات كارشناسانه و فني فوق و با توجه به امكانات در دسترس در كشورهاي نزديك به محل وقوع حادثه از جمله كشورهاي چين و ژاپن كه امكان كمك رساني به نفت كش آسيب ديده را داشتند؛ اين سؤال باقي مي ماند كه چرا مقامات مسئول و ذيربط در رژيم ايران همه ظرفيت هاي حكومتي و بين المللي خود را بكار نگرفتند تا جان كاركنان نفت كش سانچي را نجات بدهند؟ آيا اين نمونه بهترين دليل اثباتي بر قايل نبودن ارزش براي جان انسانها در كشور تحت سلطه ولايت فقيه نيست؟
با توجه به لاپوشانی و عدم صراحت رژیم ايران در مورد این حادثه اسفناک، انجام تحقیقات مستقل و بیطرف از سوی ارگانهای بیطرف و ذیربط بین‌المللی در مورد کشتی سانچی و قرباني شدن ملوانان آن بسیار ضروری است.
مردم ايران در ماهيت ضدمردمي رژيم حاكم بر ايران هيچ شك و ترديدي ندارند. آنها 40 سال است كه خلق و خوي ضدمردمي اين رژيم فاسد را با پوست و گوشت خود به تمام و كمال حس و لمس كرده اند و ماهيت اين رژيم را به خوبي مي شناسند. كما اينكه مردم هراسان تهران در آتش سوزي و فروريختن ساختمان پلاسكو در تاريخ 19 ژانويه 2017 اين بي عملي و جان باختن انسانهاي بي گناه را ديديند و فريادشان به جايي نرسيد. كما اينكه در زلزله اخير در استان كرمانشاه در غرب ايران و آواره شدن هزاران خانواده در سرماي زمستان در صحرا و بيابان را لمس كرده كرده اند و فريادشان به جايي نرسيده است.
بخاطر همين ماهيت ضدبشري رژيم پليد ولايت فقيه است كه مردم  و مقاومت ايران متحد و يكصدا خواهان سرنگوني تام و تمام اين رژيم و جايگزيني آن با يك رژيم مردم گرا هستند. مردم ايران اراده كرده اند اين رژيم را در تماميتش سرنگون و حكومتي مردم سالار را بجاي آن انتخاب كنند. اكنون همه زمينه ها براي سرنگوني رژيم ديو طينت ولايت فقيه فراهم است. شايسته است كه همه دولتها و حكومتها، و بطور خاص كشورهاي عرب منطقه مقاومت ايران را برسميت بشناسند و راه را براي سرنگوني رژيم مستبد ايران فراهم تر سازند.

No comments:

Post a Comment

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟!

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟! بقلم: المحامي عبد المجيد محمد  كاتب حقوقي وخبير في الشؤون الإيرانية  @MajeedAbl نظام الشاه ...