Sunday 8 October 2017

جهاني پر از انسان ـ به مناسبت روز جهاني زن



به مناسبت روز جهاني زن
جهاني پر از انسان


عبد المجيد محمد

روز جهاني زن مبارك باد!
از قديم ياد گرفته ايم كه جهان را بلحاظ جنسيتي به زن و مرد تقسيم كنيم. يعني يك اجبار وجود داشته و دارد كه ما انسان ها را از ديدگاه جنسيتي ببينيم و بگوييم كه نيمي از جمعيت جهان را مردان و نيمي ديگر را زنان تشكيل مي دهند. برمبناي اين ديدگاه هميشه جنس اول مرد است و نيمه دوم يعني زن «جنس دوم» است. هميشه هژموني با مرد بوده است و حرف اول و آخر را مرد مي زند. زن اگر مي خواهد حقوقش با مرد برابر باشد بايد تلاش كند و زحمت بكشد و اگر توانست حقش را بگيرد. يعني هيچ حقي به زن در سيني طلايي داده نميشود. البته وقتي هم كه «زن» تلاش كند كه حقوقش را بگيرد معنايش اين نيست كه حتما حقوق تضييع شده اش را بازپس خواهد گرفت. خير ابدا اينطور نيست. حتي ممكن است به اتهام زياده خواهي و اينكه پايش را از گليمش درازتر كرده است مورد بدرفتاري، توهين و بعضا دستگيري و مجازات نيز مواجه شود. بي اغراق صدها كتاب و دهها فيلم و نمايشنامه در اين خصوص و راجع به فعاليتها و تلاش هاي زنان جهت احقاق حقوقشان و اينكه چه ستمي بر آنها رفته است تهيه و تدوين و تنظيم و ارايه شده است.
از قديم به كودكان فهمانده اند كه مرد موجودي قويتر و فهم و شعورش بيشتر است. مرد در خانه سرور و آقا است و حرفش كلام آخر است. مرد همه فن حريف است اما زن موجودي ضعيف است و توانايي هر كاري را ندارد. اين فرهنگ آنقدر عادي و جا افتاده است كه همين بچه وقتي كه بزرگ مي شود خودش مبلغ همين طرز تفكر مي شود و هيچ تناقضي احساس نمي كند.

اما واقعيت چيست؟
واقعيت اين است كه زن و مرد يكي هستند. آنها برابرند و يار و ياور و پشتيبان و مكمل همديگر هستند. در فرهنگ اصيل اسلام نيز هيچ كجا اشاره اي به تمايز بين انسان، بخاطر زن يا مرد بودن، نشده است و صرفا ملاك تمايز بين انسانها تقواي آنها است. إن أكرمكم عند الله أتقيكم... و يا در قرآن آمده است كه ما شما را از قبايل و شعبه هاي مختلف آفريده ايم تا همديگر را بشناسيد و نه اينكه اين گوناگوني و اختلاف در آفرينش را وسيله اي براي تمايز و تضييع حقوق و يا سركوب قرار دهيد.
اما در مقابل اين طرز تفكر كهنه و قديمي، طرز تفكري كه از آن فاصله اي بسيار گرفته و انسانها را به دو گروه زن و مرد تقسيم نمي كند بلكه انسانيت را ملاك قرار مي دهد توسط زني مسلمان بنام «مريم رجوي» متجلي و سمبليزه ميشود. وي يك فمنيسيت نيست. وي بعنوان يك زن مسلمان به همان ميزان كه به حقوق زنان اعتقاد دارد به حقوق برابر مردان نيز مؤمن است. او مي خواهد كه زنان تحت ستم مردان نباشند و اين مفهومش آن نيست كه اگر زنان قدرتمند شدند بتوانند بر مردان اعمال زور و ستم كنند. او مي خواهد انديشه كهنه قديمي رخت بربندد و اين ايده نو جاي آن را بگيرد و به همين منظور در بند 5 منشور ده ماده اي بصورتي خيلي واضح و روشن اين خواسته را فرموله و مدون كرده است:
۵- ما به برابری كامل زنان و مردان در كليه حقوق‌سياسی، اجتماعی و مشاركت برابر زنان در رهبری‌سياسی، معتقديم و هر گونه اَشكال تبعيض عليه زنان، ملغی خواهد شد و آنان از حق انتخاب آزادانه پوشش، ازدواج، طلاق، تحصيل و اشتغال، برخوردار خواهند بود. 

در ايران آزاد فردا زن و مرد از حقوق يكسان و برابر برخوردار خواهند بود و براي نيل به مناصب حكومتي مانند رياست جمهوري، وزارت، نمايندگي مجلس، قضاوت و... هيچ محدوديتي بر مبناي جنيسيت و بخاطر زن بودن برعليه آنها اعمال نمي شود.

No comments:

Post a Comment

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟!

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟! بقلم: المحامي عبد المجيد محمد  كاتب حقوقي وخبير في الشؤون الإيرانية  @MajeedAbl نظام الشاه ...