Thursday 14 September 2017

انتخاب شايسته ترين و شايسته ترين انتخاب



انتخاب شايسته ترين و شايسته ترين انتخاب 
بقلم: وكيل عبد المجيد محمد  
 

در سالروز بزرگداشت پنجاه و دومين سال تأسيس سازمان مجاهدين خلق ايران، اعضاي مجاهدين مسئول اول خود را نتخاب كردند. در اين انتخاب كه در تيرانا و در مقر مركزي مجاهدين برگزار شد، خانم زهرا مريخي به اتفاق آراء بعنوان مسئول اول انتخاب گرديد.
مطابق آيين نامه داخلي انتخاب مسئول اول سازمان، اين انتخاب در سه مرحله صورت مي گيرد. در انتخاب و يا بعبارت دقيقتر در شور اول انتخاب مسئول اول؛ زنان مجاهد كه در شوراي مركزي سازمان عضويت دارند راجع به انتخاب مسئول اول خود بحث و مشورت مي كنند و از بين خود چند نفر را بعنوان شايسته ترين و با رأي مخفي معرفي مي كنند. در مراحل دوم و سوم رأي گيري؛ اعضاي رأي دهنده به همين كانديداها رأي مي دهند و آنكه بيشترين رأي را كسب كند «مسئول اول» مي شود.
در انتخاب مسئول اول مجاهدين سنت عجيبي وجود دارد كه مثل و مانند ندارد. سنتي كه در عمق خود خضوع و خشوع ستودني و انساني را بهمراه دارد. اين سنت عبارت از  اين است كه هيچيك از زنان مجاهد خود را براي انتخاب شدن بعنوان مسئول اول كانديدا نمي كند؛ يعني خود را ذيصلاح تر و شايسته تر از بقيه نمي داند. در حاليكه در همه احزاب و گروهها و سازمانهاي سياسي، افرادي هستند كه براساس منافع و مصالح و ديدگاههاي متفاوت و بعضا ناهمگون خود را برتر و ذيصلاحتر از سايرين براي رهبري و اداره امور مي دانند و براي كسب منصب دبير كلي حزب يا سازمان و يا گروه مربوطه تلاش و رقابت مي كنند و حتي در برخي از كشورها اينكار با زد و بندهاي سياسي پشت پرده صورت مي گيرد. چون افراد هميشه منافع و مصالح فردي و فكري خود را در اولويت قرار مي دهند و براي كسب قدرت از هيچ اقدامي فروگذار نمي كنند.
اما؛ در سازمان مجاهدين خلق ايران انتخاب به گونه ديگري است و آنچه كه رنگ ندارد تلاش و تقلا براي ربودن گوي قدرت و نيل به منصب مسئول اولي است. مجاهدين آنكس را كه در بالاترين مدار سياسي و ايدئولوژيكي و تشكيلاتي قرار مي گيرد «مسئول اول» مي نامند چون او بواقع مسئولترين در قبال تمام مسائل سازمان و جنبش و مقاومت است و اين باري بسيار سنگين است كه طاقتي بسيار قوي را طلب مي كند و به همين خاطر است كه اعضاي مجاهدين از بين خود شايسته ترين و ذيصلاح ترين را انتخاب و به تبعيت از او متعهد و ملتزم مي گردند.
آيين يا سنت انتخاب مسئول اول از سال 1989 كه خانم مريم رجوي بعنوان مسئول اول مجاهدين معرفي شد بر همين منوال بوده است و يك زن مجاهد شايسته و ذيصلاح بعنوان مسئول اول مجاهدين انتخاب مي شود. بطور عام مسئول اول براي مدت 2 سال انتخاب مي شود ولي انتخاب مجدد او براي دوره هاي بعدي بلامانع است. كما اينكه خانم زهره اخياني مسئول اول قبلي به مدت 6 سال در اين سمت بود و مجاهدين در پايان اين مدت از ايشان تقدير شايسته اي بعمل آوردند.
خانم زهرا مريخي كه فعلا بعنوان مسئول اول مجاهدين انتخاب شده، پيش از اين هماهنگ كننده دفاتر رئيس جمهور برگزيده شوراي ملي مقاومت، خانم مريم رجوي، در كشورهاي اروپايي و آمريكا و كانادا و استراليا بوده است. ايشان در اين موضع مسئوليت نيز شايستگي و صلاحيت هاي خود را بنحو احسن بارز و اثبات كرده است.
انتخاب خانم مريخي در شرايط كنوني بسيار پرمعنا است. مجاهدين خلق ايران زني ذيصلاح را براي شرايطي بسا خطير و سرنوشت ساز انتخاب كرده و كشتي خود را در تلاطم امواج سهمگين شرايط داخل ايران و منطقه و بين المللي به ناخدايي بسيار قدرتمند سپرده اند. ايران و منطقه آبستن حوادث است. روزي نيست كه در ايران در چندين شهر اعتراض و اعتصاب و تظاهرات برقرار نباشد. در اين تظاهراتها و اعتراضات كه در بدو امر صورت صنفي دارد در پايان به خواست تظاهر كنندگان براي سرنگوني رژيم آخوندي تبديل مي شود. در اين رابطه تشكيلات مجاهدين در داخل ايران مسئوليتي بسيار سنگين بعهده دارد و شرايط داخلي با شرايط منطقه اي و بين المللي بايد هماهنگ شود. دقيقا به مثابه اركستر موزيك بسيار بزرگي است كه به يك رهبر اكستر بسيار توانمند نياز دارد چون اگر اين «رهبر» نتواند اركستر بزرگ با سازهاي مختلف را رهبري كند هر كس ساز خود را خواهد زد و صدايي بسيار ناهنجار و ناهمگون از اركستر برخواهد خاست. شرايط داخلي ايران و منطقهاي و بين المللي در حال حاضر دقيقا بسان همين اركستر بزرگ است. شرايط داخل ايران بسيار جوشان و شرايط منطقه اي بسيار متحول و شرايط بين المللي بسيار پيچيده است. لذا كسي را طلب مي كند كه از پس همه اين دشواريها برآيد و به آن پاسخ لازم و مناسب و به موقع بدهد.
مجاهدين خلق ايران كه خود زاده خون و رنج و تلاش و كوشش طاقت فرسا هستند و 52 سال را با «صدق و فدا» پشت سر نهاده و آنچه داشته اند را براي خلاصي مردمشان از ظلم و ستم و بيداد و بي عدالتي در طبق اخلاص گذاشته و به مردمشان تقديم كرده اند؛ اينك شايسته ترين خود را معرفي مي كنند. اينها همان كساني هستند كه فقط در تابستان سال 1988 سي هزارشان بخاطر «بر سر موضع» بودن با فتواي خميني خون آشام به جوخه هاي مرگ سپرده و اعدام شدند. از سال 1981 تا كنون يكصد و بيست هزار شهيد براي نيل به «آزادي» تقديم كرده اند.
آري؛ مجاهدين بدنبال كسب قدرت و يا كرسي منصب و مقام نيستند. آنها آرمانهايي بسيار بلند براي رهايي مردمشان از ظلم و ستم و جنايت را نمايندگي مي كنند و خواهان ايراني آزاد و آباد و سراسر عدل و داد و حقوق و برابري هستند. به همين خاطر در شرايط خطير كنوني «شايستهترين» خود را بعنوان «مسئول اول» برگزيده اند. اين انتخاب بسيار مبارك و ظفرنمون است و بشارتي براي مردم ايران جهت نيل به آزادي و صلح و امنيت است.  

No comments:

Post a Comment

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟!

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟! بقلم: المحامي عبد المجيد محمد  كاتب حقوقي وخبير في الشؤون الإيرانية  @MajeedAbl نظام الشاه ...