Saturday 14 April 2018

بحران محيط زيست؛ ره آورد شوم رژيم ولايت فقيه


بحران محيط زيست؛ ره آورد شوم رژيم ولايت فقيه  

عبد المجيد محمد ـ وكيل دادگستري 
 


از وقتي كه آخوندهاي ضد علم در ايران به قدرت رسيدند مصيبت ها و بلاهاي متعددي را براي مردم ايران به ارمغان آوردند. يكي از اين مصيبتها بحران زيست محيطي و زندگي مردم در محيط ناسالم و غيراستاندارد است.
کارشناسان یکی از عوامل بحرانهای ناشی از کمبود آب از جمله ریزگردها و آلودگی هوا را سدسازیهای بی‌رویه می‌دانند. معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع رژیم در فوريه 2017 اعلام کرد سدسازی روی رودخانه زهره عامل ریزگردهای اهواز است.
در سه دهه گذشته بیشترین سدها را شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران و با حمایت و تأیید دولتهای وقت ساخته‌اند. زیرا سدسازی از پروژه‌های کلان اقتصادی به‌شمار می‌رود که  هر چند در خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها نقشی مخرب داشته‌اند، اما  برای مجریان آن "پول‌ساز" و یک منبع پایدار درآمد برای پاسداران و مهره هاي حاكميت بوده است.
با وجود این‌که نیمی از ظرفیت مخازن سدهای موجود ـ که نزدیک به ششصد سد می‌باشد ـ  خالی است؛ رژيم قصد دارد حداقل ۱۱۳سد جدید بسازد. برخی مخالفان ساخت بی‌رویه سد با اشاره به مشکلات زیست محیطی ايجاد شده توسط برخی سدها، اصرار بر ساخت آنها را به «مافیای سدسازی» در ایران یعنی سپاه پاسداران بازوي اصلي اقتصادي ولايت مرتبط می‌دانند. شعار تمسخر آميز «حمايت از كالاهاي داخلي» در سخنراني نوروزي امسال خامنهاي تحت ناظر به همين امر است كه مي خواهد بنيه اقتصادي سپاه در پروژه هاي مختلف را تقويت و يا لااقل در وضع موجود حفظ كند.
از جمله اشتباهاتي كه در سدسازي صورت مي گيرد انتخاب رودخانه ‌اشتباه برای ساختن سد است. در رسانه‌های رژیم به اين نكته اشاره شده و نوشته اند كه اغلب سدهایی که در دو دهه اخیر ساخته شده‌اند دارای چنین مشکلي بوده اند.
يكي از بارزترين نمونه هاي اين نوع سدسازي، كه سراسر اشتباه است، ساختن سد گتوند است که بدون بررسی کامل و در راستای منافع مافیای سد سازی در ایران ساخته شده و آب بزرگترين رودخانه ايران، يعني رود کارون را، تا 10 برابر شورتر کرده و فاجعه زيست محيطي غيرقابل جبران در استان خوزستان بوجود آورده است.
يكي از مدیران کل در سازمان حفاظت محیط زیست گفته است حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان (معادل ... دلار) در خصوص طرح‌های انتقال آب و سدسازی هزینه شده و برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام نیز ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر (معادل ... دلار) نیاز است.  بنظر وي این رقم برای مافیای آب (كه اشاره اي به سپاه پاسداران مورد حمايت خامنه اي ميباشد)، بسيار «وسوسه‌انگیز» است.  
در ايران تحت حاكميت ولايت فقيه؛ حدود ۳۰۰ شرکت سدسازی فعالیت می‌کنند. پیمانکار بیش از ۳۰۰ پروژه سدسازی در ايران قرارگاه خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران با حمايت شخص خامنه اي ميباشد.
يكي از عناصر درون رژيم بنام مهدي خزعلي در تاريخ 1 آوريل 2018 از سد گتوند بازديد كرده و در اين رابطه نوشته است:
سد گتوند بزرگترين، پرهزينه ترين و زيانبارترين سازه آبي كشور است. اين سد محيط زيست منطقه خوزستان را به مخاطره انداخته و مزارع و نخلستان هاي جان به در برده از جنگ را نابود كرده است. محل ساخت اين سد قبل از انقلاب 1979، چند كيلومتر بالاتر از كوه نمك بوده ولي سپاه محل ايجاد آن را تغيير داده كه در نتيجه هم معدن نمك را نابود كرده و هم آب كارون را شور كرده است. اين سازه آبي جنايت عليه محيط زيست بشري است.
مشاور استاندار خوزستان درباره آسيب رساني هاي سد گتوند گفته است اين سد مثل یک بمب ساعتی عمل خواهد کرد. برآورد‌ها حاکی از وجود ۶۰ تا ۱۲۰میلیون تن نمک ِدر معرض انحلال در دریاچه آب سد «گتوند» است. پس از افتتاح این سد آب موجود در لایه‌های پایین این سد «شورتر» از آب خلیج‌فارس شده است.
نمونه دیگر بحران آفريني محيط زيست در رژيم ولايت فقيه؛ مربوط به خشکاندن دریاچه ارومیه با ساختن 74 سد در حوزه آبگیر این دریاچه می‌باشد كه مطابق گزارشهای وزارت نیرو بر روي رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه 44 سد تأسيس شده و قرار است که تعداد آن به 90 سد افزايش يابد.
نمونه ديگر از فجايع زيست محيطي بوجود آمده توسط رژيم ضدبشري ولايت فقيه تخريب جنگلهاي ايران است. بنا به گزارش رسانه هاي خود رژيم نیمی از جنگل های استان گلستان و زاگرس نابوده شده اند.
کارشناسان مسائل محیط زیست در یونسکو اعلام کرده اند که «جنگلهای هیرکانی با مساحت ۵۵ هزار کیلومتر مربع از جمهوری آذربایجان تا ایران را در بر می‌گیرد و بخش عمده آن در ایران قرار دارد که با میلیون‌ها سال قدمت، از مهم‌ترین و کهن‌ترین جنگل‌های کره زمین است».  
بنا به گزارش ديگري در بخش مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست؛ «گستردگي جنگل‌های استان گلستان، گیلان و مازندران، طی نیم‌ قرن گذشته از ۳،۶ میلیون هکتار به ۱،۹ میلیون هکتار رسیده که ۸۰۰ هکتار از آن مخروبه است و این جنگل‌ها به زباله‌دان تبدیل شده است».
مطابق همين گزارش؛ «در حال حاضر خلیج فارس به آلوده‌ترین آب‌گیر کره زمین تبدیل شده و چنین وضعیتی در تاریخ ایران سابقه ندارد».
در خصوص بحران محیط زیست؛ معصومه ابتکار، معاون آخوند روحانی ضمن اعتراف به بحران آب در ايران گفته است: «کشور ایران دو برابر دیگر کشورهای جهان از ظرفیت های زیست محیطی بهره برداری می کند به طوری که در حوزه آب دچار بحران هستیم و ۸۵ درصد از منابع آبی کشور نیز استفاده شده است». (سایت حکومتی تابناک 16 اكتبر 2015)
اين واقعيت كشور پهناوري است كه جزء ثروتمندترين كشورهاي جهان است. اما غارت و چپاول و فساد و به يغما بردن دارايي هاي مردم ايران توسط باند فاسد و تبهكار حاكم بر ايران باعث شده است كه اين كشور حاصلخيز و ثروتمند به كشوري بحران زده و فقير تبديل شود و بيش از 50 درصد مردم ايران را به زير خط فقر بكشاند. شعار كارگران و توده هاي زحمتكش ايران در تظاهراتها اين است كه «خط فقر 5 ميليون؛ حقوق ما يك ميليون». (يعني حقوق دريافتي معادل 200 دلار در ماه است در حاليكه خط فقر معادل 1000 دلار است).
اينچنين است كه هر روز صداي اعتراض و تظاهرات مردم بجان آمده بلند مي شود و خواهان خاتمه اين وضعيت و سرنگوني اين رژيم فاسد و بي لياقت هستند.
روزهاي پاياني سال ميلادي گذشته شاهد بوديم كه چگونه مردم معترض ايران ظرف يك روز شعارهاي اعتراضي خود را به شعار سياسي مرگ بر ديكتاتور و مرگ بر خامنه اي و مرگ بر روحاني تغيير دادند و تظاهرات برغم سركوب به 142 شهر ايران گسترش يافت.
آخوندهاي ضد علم و عقب مانده و پاسداران غارتگر و جنايتكار هيچ جاي آبادي را در ايران پهناور باقي نگذاشته و همه هستي و دارايي هاي مردم ايران را بغارت برده اند.
همين روزها قريب به دو هفته است كه شاهد اعتراضات و تظاهرات شبانه روزي مردم شهر اهواز و ديگر شهرهاي استان خوزستان هستيم. چون اين استان يكي از ثروتمندين و حاصلخيزترين استانهاي ايران است. ولي در حال حاضر مصايبي همچون فقر، بيكاري، فساد، بحران زيست محيطي مثل ريزگرد و گرد و خاك و خشكي و بي آبي مردم اين استان را از زندگي ساقط كرده است. مردم اين استان در پيوند و همبستگي با ساير استانهاي بپاخاسته خواستار تغيير بنيادي در وضعيت كشور و سرنگوني اين رژيم هستند.
تا وقتي كه اين رژيم در حاكميت باشد اوضاع نه تنها تغييري نخواهد كرد بلكه بعكس هر روز بدتر و بدتر خواهد شد. مردم ايران متحد و يكپارچه به اين وضعيت اشراف دارند و عزم جزم كرده اند كه به اين وضعيت خاتمه بدهند. خاتمه اين وضعيت هم چيزي جز سرنگوني تام و تمام اين رژيم نيست و مردم و مقاومت ايران آنرا محقق مي سازند.

No comments:

Post a Comment

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟!

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟! بقلم: المحامي عبد المجيد محمد  كاتب حقوقي وخبير في الشؤون الإيرانية  @MajeedAbl نظام الشاه ...