Wednesday 11 April 2018

سالي كه گذشت و سالي كه در پيش است؛ از نظر خامنه اي


سالي كه گذشت و سالي كه در پيش است؛ از نظر خامنه اي

بقلم: عبد المجيد محمد وكيل دادگستري

نوروز يكي از قديمي ترين سنتهای ايراني است که همه ایرانیان به آن وفادار هستند. از قديم الايام ايرانيان اين سنت را گرامي مي داشتند و طبق آيين هاي خاص جشن برپا مي ساختند. پادشاهان خوشنام ايراني به ميان مردم مي آمدند و با آنها اين سنت را گرامي مي داشتند. آنطور كه در تاريخ ايران آمده است به پاس احترام به سنت نوروز  زندانيان را آزاد و اسراي جنگي را به كشورهايشان بر مي گرداندند و به خانواده هاي فقير و بي بضاعت كمك مالي مي نمودند و...
اما از وقتي كه رژيم آخوندي در  ايران به حاكميت رسيده است؛ ديگر از آن سنت هاي با ارزش هيچ خبري نيست و در چهره ايرانيان شادي ديده نمي شود و در سفره آنان از طعام نوروزي خبري نيست. اين رژيم نه تنها به جشن و شادي و سنت ها احترام نمي گذارد؛ بلكه بعكس كساني كه به جشن و سرور بپردازند آنها را سركوب مي كند. كما اينكه نمونه آنرا در جشن چهارشنبه سوري (13 مارس) شاهد بوديم كه براساس اطلاعات بدست آمده حداقل 822 نفر در شهرهاي مختلف ايران دستگير و روانه زندانها شدند.
زير پا گذاشتن آيين هاي نوروزي توسط خامنه اي بعنوان ولي فقيه و مقام اول كشور از همه بارزتر است. او حتي به سادهترين سنت نوروزي كه درست كردن سفره يا ميز «هفت سين» است پايبند نيست. وي پيام نوروزي خود را در كنار تصوير خميني به مردم فرستاد. در حاليكه عمده مردم ايران خميني را مسبب همه فقر و بدبختي و تيره روزي خود مي دانند و همه اقشار او را لعن و نفرين مي كنند. خامنه اي در پيام نوروزي خود نكاتي گفت كه بطور معمول هيچ رئيس كشوري در مراسمي كه بايد اميدبخش و دلگرم كننده باشد؛ برزبان جاري نمي سازد. وي از جمله گفت:
« سالي كه گذشت مثل همه‌ی سالها مجموعه‌ای بود از فرازونشیب‌ها و شیرینی‌ها و تلخی‌ها، از اوّل تا آخر سال. اوایل سال، حضور بسیار عظیم و خیره‌کننده‌ی مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بود؛ در پايان سال هم راه‌پیماییِ تماشایی بیست‌ودوّم بهمن بود (سالگرد پيروزي انقلاب مردم ايران در سال 1979). البته در نهم دی (30 دسامبر 2017) بر اثر اغتشاشهایی که به وجود آمد مردم چند روز پی‌درپی در شهرهای مختلف کشور راه‌پیمایی‌های خودجوش داشتند که همه‌ی اینها نشان‌دهنده‌ی حضور ملّت بزرگ ایران بود. در ماه‌های آخر سال، طبق برنامه‌ریزی دشمنان اغتشاشهایي در کشور صورت گرفت؛ ملّت ایران خودشان وارد میدان شدند و در مقابل اغتشاشگران ایستادند؛ و البته حادثه‌ای بود، پیش آمد و عظمت ملّت ایران روشن شد...»  
نكاتي كه خامنه اي به اين شيوه بيان مي كند ديگر كسي را نمي فريبد و از اينجهت قابل توجه است كه او به ساده سازي پرداخته و قيام سراسري مردم ايران بعنوان «حادثه تلخ» نام مي برد و عمداً به اینکه قبلا خودش اعتراف کرده بود که مجاهدین خلق قیام را رهبری میکردند هيچ اشاره نمي كند  وهمچنین به اینكه در 142 شهر ايران فرياد «مرگ بر خامنه اي» و «مرگ بر ديكتاتور» سر داده شد و خبرهاي آن عالم گير شد و فيلم هاي آن بر روي اينترنت براي مردم دنيا اطلاع رساني شد.
 خامنه اي درباره‌ی سال جديد به اين اكتفا كرد كه همه باید سخت کار کنند. وي گفت من در شعارهای سالها معمولاً مسئولین را مخاطب قرار میدادم؛ اما امسال مخاطب، همه‌ی آحاد ملّت و از جمله مسئولین خواهند بود.
علاوه بر پيام بي محتواي شروع سال جديد؛ خامنه اي در سخنراني نوروزيش در مشهد (يعني شهري كه اولين اعتراضات گسترده مردم در روز 28 دسامبر 2017 از آنجا شروع و روزهاي بعد به 142 شهر ايران گسترش يافت) حرف جدي براي گفتن نداشت و حرفهايش اساسا كتمان واقعيت ها بود. وي از جمله گفت:
« بنده در چند هفته قبل گفتم در عدالت عقب هستیم. ولي بدخواهان طور دیگری استفاده کردند.» وي در جاي ديگري از صحبتهايش گفت «هیچ کس به‌خاطر عقیده‌اش تحت تعقیب قرار نمی‌گیرد!» ‌
دروغي كه مطلقا هيچ صاحب خردي را نمي فريبد. اگر در رژيم ولايت فقيه كسي بخاطر عقيده دستگير نمي شود پس اينهمه زندان در سراسر ايران چرا مملو از زندانياني است كه بخاطر كوچكترين فعاليت سياسي در بازداشت و تحت شكنجه هستند؟ چرا كساني كه در قيام سراسري اواخر دسامبر گذشته و اوايل ژانويه امسال شعار مرگ بر خامنه اي و مرگ بر ديكتاتور سر دادند دستگير و حداقل 15 تن از آنها زير شكنجه به قتل رسيدند؟
واقعیت این است که خامنه‌ای چه در پيام و چه در سخنراني نوروزيش بن‌بست و بحران بدون راه حل رژيم ولايت فقيه را به نمایش گذاشت و نشان داد که او ديگر حتی ظرفیت مانورهای قبلی را هم ندارد و به معني واقعي كلمه به آخر خط رسیده است. خامنه اي قبلاً گفته بود که مطالبات مردم حق است؛ به من هم انتقاد وارد است؛ در زمینة‌ عدالت عقب هستیم؛ اما در حرفهاي نوروزيش معکوس آنرا بيان مي كند!
واقعيت غيرقابل انكار اين است که بخاطر قیام سراسري مردم ايران و تهدیدی که ولي فقيه و همه مهره هايش از بابت استمرار قیام و سازمانيافتگي آن كه خامنه اي تحت عنوان «ضلع سوم» از آن ياد مي كند، بشدت احساس خطر می‌کنند. واقعيت اين است كه ديگر توان و امكان هيچ مانوري براي تماميت رژيم ولايت فقيه باقي نمانده و هر چه هست سرکوب محض و تشديد تضادها و بحرانها است. اين رژيم اگر براي برون رفت از بحرانهاي داخلي و منطقه اي و بين المللي راه‌حلی داشت قطعاً خامنه اي آن را در پيام و سخنراني نوروزيش در بوق و كرنا می‌کرد.
تنها راه حل واقعي پيش رو براي اين رژيم سرنگوني آن بدست مردم و مقاومت سازمانيافته آنها است که در شورای ملی مقاومت متبلور میشود. اين واقعيتي است كه خوب است همه دولتها و بخصوص كشورهاي عرب منطقه به آن توجه نموده و مقاومت ايران را برسميت بشناسند.

No comments:

Post a Comment

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟!

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟! بقلم: المحامي عبد المجيد محمد  كاتب حقوقي وخبير في الشؤون الإيرانية  @MajeedAbl نظام الشاه ...