Thursday 12 April 2018

ضرورت انتخاب گزارشگر جديد حقوق بشر براي رژيم ايران


ضرورت انتخاب گزارشگر جديد حقوق بشر براي رژيم ايران

بقلم: عبد المجيد محمد وكيل دادگستري



براساس گزارش منتشره در سایت مگزین MAGAZINE بتاريخ 19 مارس 2018؛  
۴۶ سازمان غیرانتفاعی و مدافع حقوق بشر طی نامة مشترکي به هیاتهای دیپلوماتیک شركت كننده در سی و هفتمین جلسه شورای حقوق‌بشر درخواست كردند كه مأموریت گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل در ايران تمدید شود. نامه مزبور یک ماه پس از درگذشت دريغ انگيز خانم عاصمه جهانگیر در روز 11 فوريه؛ نوشته شده است. قابل توجه اينكه سازمان عفو بین‌الملل نیز یکی از ۴۶ سازمان امضا کننده این نامه است.
عفو بين الملل هميشه نگراني خود از نقض شديد حقوق بشر و بطور خاص نقض حقوق كودكان و زنان و زندانيان سياسي را ابراز داشته و عدم توجه رژيم ايران به گزارشهاي حقوق بشري و ندادن اجازه سفر به گزارشگران ويژه براي بازديد از زندانها را محكوم نموده است.
خانم جهانگیر كه در سپتامبر ۲۰۱۶ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران جایگزین احمد شهید شد؛ در قبال نقض سيستماتيك حقوق بشر مواضع قاطع و عادلانه اي داشت. وي براي بررسي وضعيت حقوق بشر درخواست سفر به ايران را نمود؛ ولي رژيم ايران با اين سفر موافقت نكرد و اعلام نمود كه سمت گزارشگر ويژه حقوق بشر را برسميت نمي شناسد.
خانم جهانگير در ماه اكتبر 2017 گزارش كاملي در خصوص وضعيت حقوق بشر در ايران و اعدام هاي گسترده در دوران رياست جمهوري آخوند حسن روحاني و نقض گسترش يابنده حقوق فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران و اقليت هاي مذهبي و نقض حقوق پايه اي زنان براي مجمع عمومي سازمان ملل متحد تهيه كرده بود.
علاوه بر اين؛ خانم جهانگير در يك مصاحبه مطبوعاتي در نيويورك در مقر سازمان ملل متحد در خصوص قتل عام سي هزار زنداني سياسي در تابستان سال 1988 از مقامات رژيم ايران خواستار انجام تحقيقات شفاف و رسمي شده بود.
همچنين دو هفته پس از شروع تظاهرات گسترده مردم در 142 شهر ایران؛ خانم جهانگیر در تاريخ 11 ژانويه تاکید کرد که هیچ رژيمی «در عین ظلم و تعدی...  نمی‌تواند برای همیشه دوام بیاورد».

در نامه 46 سازمان مدافع حقوق بشر از تلاشهاي خانم جهانگیر برای پیشرفت حقوق‌بشر در ایران تقدير و يك دستآورد مهم ارزيابي شده است. نويسندگان نامه متذكر شده اند كه هيچ اقدامی برای بهبود آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز و آزادی مذهب یا عقیده یا منع شکنجه و سایر بدرفتاریها در زندانهاي رژیم ایران بعمل نيامده است.
در نامه ياد شده؛ در خصوص قيام سراسري مردم ايران و اعتراضات و تظاهرات اواخر دسامبر و اوايل ژانويه يادآوري شده است كه هزاران نفر دستگیر شدند و بسیاری از آنها کماکان در زندانهاي رژيم نگهداری می‌شوند.
بيش از 8000 نفر در تجمعات اعتراضي و تظاهرات دستگير شدند كه حداقل 15 تن از آنها زير شكنجه به قتل رسيدند ولي رژيم ايران گزارش نموده كه آنها خودكشي كرده اند. در حاليكه خانواده هاي دستگير شدگان با استناد با عكس و اظهارات زندانياني كه قربانيان را ديده بودند گزارش كرده اند كه بر روي پيكر همه مقتولين آثار شكنجه وجود داشته است.  
دبيركل ملل متحد نيز در گزارش سالانه خود وضعيت اسفناك حقوق بشر در ايران و قتل عام 1988 را به ثبت رسانده است. بدنبال فراخوان جنبش دادخواهي خانم مريم رجوي در خصوص قتل عام زندانيان سياسي در سال گذشته؛ در پاراگراف 44 گزارش سالانه سازمان ملل و دبيركل آن، به صراحت اذيت و آزار و ارعاب و تحت تعقيب قرار دادن كسانيكه در جستجوي عدالت در مورد قتل عام 1988 مي باشند، مورد تأكيد قرار گرفته است.
روز جمعه ۲۳ مارس۲۰۱۸  شوراي حقوق بشر ملل متحد برغم تلاشهاي فاشيسم ديني حاكم بر ايران طي قطعنامهیي مأموريت گزارشگر ويژه وضعیت حقوق بشر در ايران را به تصویب رساند.
قطعنامه با يادآوري قطعنامه‌هاي محكوميت رژيم ايران در شوراي حقوق بشر و مجمع عمومي ملل متحد و عدم همكاري رژيم ايران با درخواستهاي مندرج در اين قطعنامه‌ها از گزارشات و توصیه های گزارشگر ویژه استقبال كرده و نگراني جدي خود را نسبت به نقضهاي مكرر مطرح ‌شده در گزارش و همچنين نسبت به اجازه ندادن به گزارشگر براي سفر به ايران ابراز كرده است.
نقض سيستماتيك حقوق بشر در ايران بسيار فاحش و اين رژيم را در صدر كشورهاي ناقض حقوق بشر قرار داده است. اين موضوعي است كه شوراي ملي مقاومت ايران و سازمان مجاهدين خلق ايران طي 36 سال گذشته مستمراً آنرا در همه ارگانهاي ذيربط حقوق بشري و جهاني مطرح ساخته اند. بنحوي كه اين رژيم تا كنون 64 بار در مجمع عمومي ملل متحد بخاطر نقض سيستماتيك حقوق بشر محكوم شده است.
مقاومت ايران در رابطه با رژيم سركوبگر ولايت فقيه حاكم بر ايران گفته و تكرار كرده است كه «افعي هرگز كبوتر نخواهد زاييد».
لذا ايجاب مي كند كه سازمان ملل متحد و شوراي حقوق بشر سريعا گزارشگر جديدي را در رابطه با ايران تعيين و بررسي نقض حقوق بشر و بطور خاص تحقيق جامع و شفاف در رابطه با قتل عام سال 1988 را در دستور كار وي قرار دهند.
مردم ايران با پرداخت بهاي بسيار سنگين اثبات كرده اند كه اين رژيم را در تماميتش نفي مي كنند و خواهان سرنگوني اين رژيم هستند. شايسته است كه دولتها و مشخصا دولتهاي عرب، كه هدف اصلي دخالتهاي رژيم ايران در امور كشورهايشان هستند، در كنار مردم و مقاومت ايران قرار گيرند و اين مقاومت را برسميت بشناسند تا بتوانند اين رژيم قرون وسطايي را سرنگون و جهان را از شرارتهاي اين رژيم مستبد و حامي تروريسم نجات دهند.   

No comments:

Post a Comment

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟!

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟! بقلم: المحامي عبد المجيد محمد  كاتب حقوقي وخبير في الشؤون الإيرانية  @MajeedAbl نظام الشاه ...