Thursday 4 April 2019

سيل طبيعت و سيل بحرانها!


سيل طبيعت و سيل بحرانها!

عبد المجيد محمد ـ وكيل دادگستري

نويسنده حقوقي و كارشناس مسايل ايران


هنوز صداي غرش انبوه آبهای خروشان و غلتان ناشی از سیل در مناطق سیل‌زده ايران به گوش مي رسد. بسیاری از مزارع نابود شده، خانه‌ها و ساختمانهای بسیاری در اثر نفوذ سیلاب تخریب شده یا در حال تخریب است.
در اثر این شرایط و ويرانيهاي بوجود آمده، فضای خشم و اعتراض مردم سيلزده و مصيبت ديده روزبه‌روز اوج می‌گیرد.
مردم ايران كه سياستهاي ضدمردمي رژيم حاكم را طي 40 سال گذشته با همه وجود خود لمس و حس كرده اند؛ سياست هاي ضد مردمي اين رژیم را مسبب این فجایع می‌دانند و متقابلاً رژيم بدليل اشراف به اين موضوع بنحوي بسيار آشكار هراسان است و نیروهای سرکوبگر خود را در اکثر استانهای سیلزده در وضعيت آماده‌باش قرار داده و در برخی شهرهاي تخريب شده و آسيب ديده مانند شهر تاريخي شیراز شرایط امنیتی و پلیسی شديدي حاکم کرده است.
رژيم درصدد است اعتراضات و خيزش ها را سركوب كند و نگذارد اين اعتراضات مثل سيلي بنيان كن رژيم را جارو كند. به همين دليل آخوند روحانی به استانهای گلستان و مازندران و خوزستان سفر كرد و همزمان با او مقامهای نظامی و غيرنظامي رژيم از جمله پاسدار محمد علي جعفري فرمانده سپاه پاسداران و اسحاق جهانگيري معاون روحاني به مناطق سيلزده سفر کردند تا شايد بتوانند خشم و تنفر سیل‌زدگان از تماميت رژيم را کنترل کنند.
رژيم آخوندها با عوام فريبي خاص خودشان تلاش مي كنند كه بحران و ويرانگري هاي ناشي از سيل را به طبيعت و مسايل طبيعي مرتبط كنند. اسحاق جهانگيري در رابطه با جاري شدن سيل در شيراز كه خرابي بسيار زيادي برجاي گذاشت گفت:
«سیل از قبل خبر نمی‌کند! یک باران تند ۱۰دقیقه‌ای آمد و سیل شیراز به وجود آمد».
بسيار واضح است که صحبتهاي جهانگيري عوامفريبي محض است و با اين عبارات مي خواهد تقصير سياست هاي ضدمردمي رژيم را به طبيعت و بارش باران شديد مصادره كند و بي عملي دولت روحاني را در پیشگیری از وقوع سیل لاپوشانی نمايد.
اين در حالي است كه همه مهره هاي رژيم و بطور خاص مهره هاي اصلي سپاه پاسداران مي دانند كه اين ميزان تخريب و ويراني صرفا به بارش باران و جاري شدن سيل مربوط نمي شود بلكه ريشه در سياست هاي مخرب رژيم و بطور خاص سياستهاي چپاولگرانه سپاه پاسداران در تخريب طبيعت و بهم زدن آرايش محيط زيست ايران دارد. تخریب منابع طبیعی اعم از جنگلها و مراتع و بستر رودخانه ها و مسیلها از جمله اقداماتي است كه رژيم ايران طي 40 سال گذشته مرتكب شده و به هيچ وجه قابل كتمان نيست.
نقش رژيم و همه ارگانهاي چپاولگر رژيم در تشديد اوضاع بحرانی بقدري آشكار است که پاسدار باقری، رئیس ستاد نیروهای مسلح رژیم، پنجشنبه‌ 28 مارس در تلویزیون رسمي رژیم گفت: «ما ۱۰هزار نفر نیروهای مسلح را به مناطق سیل‌زده اعزام کردیم».
اين پاسدار تلاش کرد وانمود کند كه نیروهای نظامي برای کمک به سیل‌زدگان اعزام شده اند، اما مردم مصيبت ديده و سيلزده در هیچ صحنه‌ای از صحنه هاي سیل این نیروها را نديدند و مردم مي دانند كه بيان اين جملات از تلويزيون رژيم فریب‌کاری این پاسدار جنایتکار است. همه سيلزدگان می‌دانند كه تمام كمك رساني هاي استان گلستان از سوي مردم بود و هيچ فرد نظامي يا پاسدار در اين كمك رساني حضور نداشت. آخوند روحاني هم كه به اين منطقه سفر كرد با حملات و اعتراضات شديد مردم روبرو شد.
كما اينكه تخلیه محلات شیراز از گل و لای توسط خود مردم با كمترين تجهيزات مثل سطل و قابلمه خودشان انجام گرفت و از ارگانهاي دولتي و تجهيزات و امكانات آنها خبري نبود.
همچنين در سيل خوزستان حتی یک مورد نیروی کمکی نظامی دیده نمی‌شود.
 در خرم‌آباد؛ سيل مردم و همه وسايل و اموالشان را برد و آنها خودشان فریادرس خودشان بودند و از پاسداران و نظامیان تحت‌امر خامنه‌ای هيچ خبري نبود.
اينكه سيل تخريب و نابساماني و بحران ايجاد كند امري عجيب و غريب و دور از ذهن و غيرقابل برآورد و تحليل نيست؛ اما آنچه به رژيم حاكم بر ايران مربوط مي شود بخاطر سابقه ننگين و ضدمردمي اش بسيار قابل تأمل است.
در شرايط كنوني رژيم با مردمی مصیب‌زده که همه‌چیزشان و بعضاً عزیزانشان را از دست داده‌اند مواجه است. مردمی خروشان و معترض که باید مشکلات و مصايبشان حل شود.
بعد از فروکش کردن سیلاب؛ مرحله خيزش ها و اعتراضات و بحرانهای جدید برای رژیم آغاز می‌شود.
عطف به همين مشكلات و معضلات آخوند حسن روحاني به مردم وعده داد كه تا پايان فصل بهار و حداكثر تا تابستان مشكلات ناشي از سيل را برطرف خواهد كرد.
اما واقعيت اين است كه حرفهاي روحانی هیچ مبنای واقعی ندارد. چون دولت روحاني با کسری بودجه جدي مواجه است كه اجرايي شدن تحريمها و عدم فروش نفت كه يكي از پايه هاي اصلي بودجه رژيم است؛ آنرا به اضعاف پيچيده تر و مشكل تر مي كند.
بنا بر اين سؤال از آخوند روحاني و بقيه مهره هاي رژيم اين است كه چگونه می‌خواهند هزاران خانه ویران شده و صدها کیلومتر جاده و خط آهن تخریب شده، دهها استخر پرورش ماهی و صدها کارگاههای کوچک و متوسط تولیدی و خسارات ديده و دهها هزار هکتار مزارع و باغات نابود شده را جبران کنند؟
ناتواني و دروغگويي رژيم در حل تضادها و بحرانها يك مقوله و موضوع ذهني نيست. همه مردم ايران و بخصوص مردم ستمديده و خسارت ديده استان كرمانشاه در زلزله سال گذشته تجربه كرده اند که اين رژیم هیچ اقدامي براي حل نابسامانيها بعمل نياورد و بسیاری از مردم زلزله‌زده بعد ۱۶ماه همچنان در چادر یا در کانکس‌هایی زندگی می‌کنند که در مسیر سیلابها قرار دارند.
مضافا بر اينكه آخوندها اگر بطور واقعي بفکر مردم بودند و غم سیل و سيلزده داشتند طی ۴دهه حاکمیت ننگینشان جنگلها و مراتع و بستر رودخانه‌ها را به اين ميزان تخریب نمی‌کردند. هورها و تالابها را خشک نمی‌کردند و فکری برای كاناليزه كردن آبها می‌کردند تا هر باران تبدیل به سیلي مخرب و ويرانگر نشود.
واقعيت غيرقابل كتمان اين است كه رژیم از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشي از فاجعه سيل، كه خانم مريم رجوي آنرا «فاجعه ملی» ناميدند، نگران است و تلاش می‌کند تا آنجا که می‌تواند از انعکاس واقعیتهای مربوط به سیل جلوگیری کند.
خانم رجوي طي پيامي به تاريخ 1 آوريل 2019 عموم مردم به ویژه جوانان را به تشكیل شوراهای مردمی و كمك رسانی مستقل به سیل زدگان به ویژه در استانهاي خوزستان و لرستان و ایلام فراخواند و گفت در حالیكه آخوندها كاری جز حفظ سلطه ننگین خود و چپاول مردم ندارند «همیاری ملی» تنها راه مقابله با این سیل ویرانگر است.
خانم رجوي افزود؛ آخوندها با نابود كردن محیط زیست، نابودی جنگلها، دزدی‌های كلان، هدر دادن سرمایه ها در سركوب و تروریسم و جنگ افروزی، ایران را در برابر حوادث طبیعی بی دفاع گذاشته و باعث قربانیان زیاد و میلیونها آواره و بی خانمان در اثر سیل شده‌اند.
كلام آخر اينكه؛ این حجم از بحرانها برای رژیمی که نه می‌خواهد و نه می‌تواند مرهمي بر دردهاي مردم بگذارد، معادل بحران سرنگونی اين رژيم است كه به همت مردم و مقاومت ايران و كانونهاي شورشي محقق خواهد شد.

No comments:

Post a Comment

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟!

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟! بقلم: المحامي عبد المجيد محمد  كاتب حقوقي وخبير في الشؤون الإيرانية  @MajeedAbl نظام الشاه ...