Tuesday 8 January 2019

چرا خامنه اي؛ صادق لاريجاني را به سمت رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب كرد؟


چرا خامنه اي؛ صادق لاريجاني را به سمت
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام منصوب كرد؟

عبد المجيد محمد ـ وكيل دادگستري
نويسنده حقوقي و كارشناس مسائل ايران



روز 30دسامبر2018، كمتر از يك هفته پس از مرگ آخوند شاهرودي، خامنه اي؛ صادق لاريجاني را به جانشيني او بعنوان رئيس «مجمع تشخيص مصلحت نظام» منصوب كرد.
شتابزدگي خامنه اي در اين انتصاب سؤال برانگيز است. چون از زمان مرگ هاشمي رفسنجاني در تاريخ 8ژانويه2017  تا 14آگوست2017 (حدود 8 ماه) اين منصب خالي بود. كما اينكه زماني هم كه شاهرودي رياست اين مجمع را بعهده داشت بدليل بيماري سرطان عملا نقش بارز و حضور فعال در جلسات و اداره اين مجمع نداشت.
بنا بر اين سؤالي كه به ذهن متبادر مي شود اين است كه چرا اين بار خامنه اي در انتصاب لاريجاني شتابزده عمل كرد؟
نگاهي به اوضاع بحراني رژيم و پيشينه صادق لاريجاني به اين سؤال پاسخ مي دهد:
تظاهراتها، شورش ها، اعتصابات ضدحكومتي و فعاليت كانون هاي شورشي از اواخر دسامبر 2017 در اغلب شهرهاي ايران آغاز شده و همچنان ادامه دارد. رژيم سركوبگر آخوندي برغم دستگيري و زندان و شكنجه نتوانسته است اين تظاهرات و شورشها را متوقف كند.
در رابطه با اين تظاهراتها و اعتراضات سراسري، صادق لاریجانی در بیانیه ای، كه از كانال رسمي تلويزيون حكومتي پخش شده است، دستور پیگرد قانونی و شدت عمل در کنترل و سركوب تظاهرات و شورش ها را صادر كرده است. وی از نیروهای امنیتی و پليس قضایی خواسته است تا با معترضان به شدت مقابله کنند. این دستور؛ مرگ حداقل پنج معترض را در زير شکنجه در بازداشتگاه ها بهمراه داشته است.
صادق لاریجانی در اوت 2009 بجاي هاشمي شاهرودي به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد. چند ماه ديگر دومين دوره رياست او بر اين قوه به اتمام مي رسد. هيچيك از رؤساي قوه قضاييه رژيم تا كنون بيش از دو دوره در اين منصب نبوده اند. بنا بر اين يكي از دلايلي كه انتصاب عجولانه لاريجاني به رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را توجيه مي كند همين مسئله است.
خبرهاي ديگري از درون رژيم ملاها حاكي است كه خامنه اي ميخواهد ابراهيم رئيسي را بعنوان رئيس قوه قضاييه منصوب كند.
پرونده ابراهيم رئيسي در ارتكاب جنايت آنقدر سياه و ننگين است كه حتي حسن روحاني در تبليغات دومين دور كانديداتوري رياست جمهوريش در تاريخ 9 مي 2017 در شهر همدان در رابطه با ابراهيم رئيسي كه رقيب انتخاباتي او بود گفت: «كسي كه 38 سال فقط اعدام و زندان بلد بوده نمي تواند رئيس جمهور باشد».
ابراهيم رئيسي سابقه مشاركت در قتل عام سي هزار زنداني سياسي در تابستان 1988 را در كارنامه خود دارد.
خامنه اي در حكم انتصاب لاريجاني به «ضرورت سامان‌یابی هرچه سریعتر ارکان مجمع»، اشاره كرده و گفته است: ”با عنایت به اهمیت مسئولیتها در مجمع و شورای نگهبان انتظار می‌رود در فرصت زمانی مناسب، با تنسیق امور در قوه قضائیه، در مسئولیت‌های خطیر یادشده مُتَمحّض گردید“.
مطابق قانون اساسی رژيم آخوندي يكي از مسئوليت هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام؛ داوري نسبت به اختلاف فيمابين شوراي نگهبان و مجلس رژيم در رابطه با مصوبات مجلس مي باشد. 
عليرغم تمجيد و ستايش خامنه اي از صادق لاريجاني؛ واقعيت اين است كه صادق لاريجاني در بين مهره هاي رژيم آخوندي داراي آنچنان وزن و جايگاهي نبوده كه بالاتر از رئيس جمهور رژيم قرار بگيرد.
آنچه خامنه اي را ناگزيز از تن دادن به اين انتصاب نمود بن بست رژيم در مقابله با انواع بحرانهاي خرد كننده است.
خامنه اي بهتر از همه مهره هاي حكومتي به وضعيت متزلزل و شكننده رژيمش اشراف دارد. او مي داند كه رژيمش در حال فروپاشي است. به همين دليل به راه كارهاي مقطعي روي ميآورد تا شايد بتواند اوضاع بحراني ناشي از تحريمها و قيامها و اعتراضات مردمي و از همه مهمتر اقدامات آلترناتيو بخوبي سازمانيافته اش، يعني مجاهدين و شوراي ملي مقاومت ايران را مهار كند.
صادق لاريجاني در بين مهره هاي مطلوب خامنه اي به شقاوت و قسي القلب بودن نيز اشتهار دارد.
وي نسبت به تأييد احکام اعدام صادره از دادگاههاي فاقد صلاحيت عليه مخالفان سیاسی و زنان و افراد زیر سن قانونی، هرگز ترديد نكرده است.
براساس آمارهای مقاومت ایران و مانيتورينگ هاي حقوق بشر فقط در سال 2015 بيش از يكهزار حكم اعدام به اجراء گذاشته شده است. اين اعدامها با تأييد صادق لاريجاني بعنوان رئيس قوه قضاييه صورت گرفته است.
او بخاطر نقض سيستماتيك حقوق بشر از ماه مارس 2012 جزء كساني است كه از سفر به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا ممنوع هستند.
همچنين نام صادق لاریجانی از اواسط ژانویه 2018 بعنوان یکی از مقامات ایرانی مشمول تحریمهاي واشنگتن؛ بخاطر نقض حقوق بشر، ثبت شده است.
ثروت كلان صادق لاريجاني نيز بسيار قابل توجه است. وي در سالهاي رياستش بر قوه قضاييه، با باز کردن ده ها حساب بانکی مخفی بهرة ناشي از سپرده هاي قضايي، را به حسابهاي شخصي اش واريز كرده كه مبلغ آن به بیش از 300 میلیون دلار بالغ می شود. وزارت خارجه امريكا اين موضوع را مورد تأييد قرار داده است.
خامنه اي با فرهنگي كاملا وارونه در حكم انتصاب صادق لاريجاني نوشته است: سابقه مدیریت شما بر قوه قضائیه «پرتلاش و عالمانه و خالصانه» بوده است!!؟
مردم معترض و بجان آمده ايران قرباني چنين حكومت ظالم و فاسدي هستند. به همين خاطر كاسه صبرشان لبريز شده و مصمم هستند تا اين رژيم را به هر قيمت بزير بكشند.
اراده مردم ايران براي سرنگوني اين رژيم در فعاليت فرزندان فداكارشان در كانون هاي شورشي متبلور گشته است. اين كانونها در همه شهرها و محله هاي سراسر ايران ايجاد شده اند تا اين رژيم را بطور كامل به گور بسپارند. امري كه خامنه اي نيز به آن اذعان نموده و در سخنراني 12 دسامبر2018 گفت ”دشمن براي سال 2019 نقشه مي كشد؛ همه بايد حواسشان جمع باشد».
پاسدار حسين شريعتمداري، نماينده خامنه اي در روزنامه حكومتي كيهان نيز در تاريخ اول ژانويه 2019 در مصاحبه با تلويزيون اصلي رژيم گفت: اينكه آقا [خامنه اي] فرمودند براي تابستان داغ آينده نقشه مي كشند؛ منظور سناريويي براي براندازي جمهوري اسلامي است.
مهره هاي حكومت آخوندي كلمه «براندازي» را در رابطه با كانون هاي شورشي و مجاهدين و شوراي ملي مقاومت بعنوان تنها آلترناتيو اين رژيم بكار مي برند.
خواست مردم و مقاومت ايران از همه كشورها اين است كه در كنار آنها قرار بگيرند و خواسته مشروع آنها براي سرنگوني اين رژيم فاسد و تبهكار را برسميت بشناسند.
@MajeedAbl

No comments:

Post a Comment

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟!

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟! بقلم: المحامي عبد المجيد محمد  كاتب حقوقي وخبير في الشؤون الإيرانية  @MajeedAbl نظام الشاه ...