Monday 3 July 2017

جرم مشهود به سبك جمهوري اسلامي ايران



جرم مشهود به سبك جمهوري اسلامي ايران

نويسنده: وكيل عبد المجيد محمد                               abl.majeed.m@gmail.com
خامنه اي ولي فقيه رژيم ايران در اواسط ماه مبارك رمضان امسال در جمع عده اي از نفرات دست چين شده از واژه هاي اخص نظامي تحت عنوان «آتش به اختيار» و دادن اختيار به نيروهاي خودش استفاده كرد. طي سه هفتهاي كه از صدور فرمان آتش به اختيار مي گذرد اين واژگان در درون رژيم محل بحث و گفتگو بوده است. در بيرون رژيم نيز صحبت هاي راجع به فرمان خامنه اي بعمل آمده است. عمده اظهارنظرات حاكي از اين است كه بعد از انتخابات نمايشي رياست جمهوري رژيم؛ چون خامنه اي نتوانست ابراهيم رئيسي كانديداي مطلوب خودش را به كرسي رياست بنشاند، با اين واژگان به روحاني چنگ و دندان نشان داد.
همانطور كه انتظار مي رفت پيآمد بكارگيري چنين واژه هايي كه در عرف سياسي چندان رايج نيست، هرج و مرج به همراه خواهد داشت و عملا نيز اينچنين شد.
روز آخرين جمعه ماه مبارك رمضان (23ژوئن)  كه رژيم ولايت فقيه اين روز را «روز قدس» نامگذاري كرده و نيروهاي وابسته به خودش را به خيابانها و نماز جمعه مي كشاند تا قدرت نمايي كند، هرج و مرج ناشي از «آتش به اختيار» به آشكارترين وجه ممكن خود را بارز كرد. به اين ترتيب كه عوامل گوش به فرمان خامنه‌ای به صحنه آمدند و با شعارهای مرگ بر آخوند آمریکایی و مرگ بر دروغگو روحاني را نشانه گرفتند .
به اين ترتيب آخوند روحانی که با شعارهای چماقداران حزب‌اللهی و لباس شخصیها مجبور به فرار از صحنه شد. شعاردهندگان سازمانیافته بودند و از طرف مأموران نيروي انتظامي هيچ اقدامي صورت نگرفت و محافظین آخوند روحاني ناگزیرشدند او را با ماشین از صحنه خارج کنند. 
به گزارش خبرگزاري حكومتي مهر، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در خصوص موضوع توهین به رئیس جمهور در راهپیمایی روز قدس گفت: دادستانی تهران مانند سایر مواردی که تکلیف قانونی دارد به موضوع وارد مي شود و چون جرم مشهود بوده و در منظر مأموران اتفاق افتاده پلیس مکلف به ارائه گزارش خود به دادستانی بوده است. علاوه بر وي محمد جعفر منتظری دادستان کل رژيم نيز در همين رابطه گفت در مورد حادثه توهین به رئیس جمهور در روز قدس قرار است كه دادستانی تهران و دادسرای تهران به این مسئله وارد شود و وزارت کشور و نیروی انتظامی مستندات خود را ارایه دهند.
در رابطه با اصطلاح جرم مشهود كه توسط دادستان تهران بكار رفته است لازم به توضيح است كه اين واژه يك اصطلاح جزايي است و در قوانين كيفري و كتابهاي حقوق جزا به آن پرداخته مي شود. اجمالا و بطور ساده جرم مشهود عبارتست از رفتارهای خلاف قانون در اماکن عمومی که در معرض دید ماموران نیروی انتظامی و ضابطان دادگستري باشد.
جرم مشهود انواع و مصاديق زیادی دارد از جمله در مواردی كه عمل مجرمانه در برابر چشمان ماموران نیروی انتظامی اتفاق می‌افتد و اقدام فوري و سرعت عمل لازم است و تشریفات معمول در رابطه با جرائم غيرمشهود، كه با سرعت عمل منافات دارد، ديگر نيازي نيست كه رعايت شود. به همين خاطر، اختیارات ماموران کشف و تعقيب جرم براي حفظ آثار و ادله جرم و جلوگیری از فرار متهم در جرائم مشهود بیشتر از جرائم غيرمشهود است.
آخوند عبدالله نوری وزیر کشور اسبق رژيم در دوران خاتمي در رابطه با توهين به روحاني گفته است: «شگفت آن که اینگونه وقایع هیچگاه نسبت به مدافعان حاکمیت اتفاق ‏نمی‌افتد آیا این افراد که جرأت یافته‌اند با رئیس قوه مجریه چنین ‏رفتار کنند، از همان طیفی نیستند که... روزی به سفارت انگلستان حمله كردند و دیگر روز، سفارت عربستان را به ‏آتش ‏‏کشیدند و قدرت بر هم زدن سخنرانیها و کنسرت ها را دارند؟ ‏چگونه است كه جمع خاصی احساس می‌کنند برای اجرای منویات خود نیاز به قوای سه ‏گانه ندارند‏؟ خود را هم قانون‌گذار می‌پندارند و هم مجری قانون و هم قاضی محکمه؟ ‏ (خبرگزاری حکومتی ایلنا و همدلی 24 ژوئن) 
سؤال پایه‌یی این است که چرا چنین وضعیتی به‌وجود آمده و عليرغم اينكه دادستان كل رژيم و نيز دادستان تهران كه جرم مشهود در حوزه قضايي او ارتكاب شده است و مأموران انتظامي نيز در صحنه حضور داشتند هيچ اقدامي نكردند و مهاجمان توهين كنندگان در پناه حفاظت همان «مأموران قانوني و قضايي» در صحنه ماندند تا رئيس قوه مجريه مجبور شود از صحنه فرار كند؟
پاسخ واقعي و بدور از زرق و برق عوامفريبانه اين است كه اين امر سازماندهي شده و حاصل همان فرمان خامنه اي در رابطه با فرمان هرج و مرج آفرين «آتش به اختيار» بود.
واقعيت غيرقابل كتمان اين است كه در رژيم موسوم به جمهوري اسلامي نزديك به 40 سال است كه همه روزه به فرمان ولي فقيه و سران رژيم «جرم مشهود»؛ از جمله به زنان و دختران با عنوان بي حجابي و بدحجابي حمله و اسيدپاشي مي شود، حمله به دستفروشان، مجروح و مصدوم كردن تظاهرات كنندگان و معترضان، سركوب علني و عريان دانشجويان، حمله به كارتن خوابها و زيرپل خوابها، شلاق زدن تحت عنوان روزه خواري و دهها جرم مشهود ديگر ارتكاب مي شود ولي هيچيك از حكومتي ها از جمله روحاني صدايشان در نمي آيد.
آري اين منطق تاريخ است؛ آنكس كه باد مي كارد طوفان درو مي كند. خامنه اي و روحاني بايد در انتظار روزي باشند كه تماميت رژيم قرون وسطاييشان توسط مردم و مقاومت ايران، كه نزديك به 40 سال تحت سركوب اين رژيم هار و وحشي و سركوبگر هستند، سرنگون و به زبالهدان تاريخ سپرده شود.

مصاديق واقعي جرم مشهود در رژيم جمهوري اسلامي كه هر گز مورد رسيدگي قرار نگرفته است: 
اسيد پاشي، شلاق زدن، قطع دست، از حدقه درآوردن چشم 


















No comments:

Post a Comment

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟!

في إيران لا يوجد لدينا سجين سياسي؟! بقلم: المحامي عبد المجيد محمد  كاتب حقوقي وخبير في الشؤون الإيرانية  @MajeedAbl نظام الشاه ...